Electrische auto's, zijn deze nou zo zuinig? Electra opwekken; accu's die op gaan en ook weer ergens terecht komen; opladen kost 7 uur

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Je geeft goed het dilemma aan bij de milieuvriendelijkheid van electrische auto's.

Electrische auto's stoten geen uitlaatgassen uit en verbeteren zo in een stad de luchtkwaliteit. De electra in een centrale opwekken kan efficiënter en energiezuiniger zijn dan met benzine, vooral als gebruik wordt gemaakt van opwekking van duurzame energie.

Of een electrische auto zuiniger is dan een benzine auto is moeilijk te zeggen. Een auto rijd een x aantal km op 1 liter benzine. Een electrische auto rijd niet op benzine, dus dan moet je een andere vergelijking maken. Een electrische auto heeft in ieder geval een kleine actieradius.

Toegevoegd na 3 minuten:
bron: Electrische auto, stiller en zuiniger (Auto en vervoer, 2008)

Film/ documentaire (Who cilled the electric car)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De elektrische auto is een ramp voor het milieu en de economie... Als Nederland totaal overstapt is het een complete ramp...

Netto is benzine/diesel/gas het meest milieuvriendelijk en het meest efficiënt... Kortom gratis openbaar vervoer is de oplossing... Weg files en weg auto´s, op stroom of op olie, dat maakt niet uit... weg auto´s...

Dat is de oplossing... Maar de politiek is een stroman voor de werkelijk machtigen der aarde... En daarom is het nog niet ingevoerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen wat XiniX zegt, maar burgers worden ook opgestookt in hun meest basale angsten. Ik heb jarenlang naast een kerncentrale gewoond en ik geloof ook dat een kerncentrale de enige manier is om het energie probleem op te lossen. Ja, ik weet het, kernafval, maar dat is een klein probleem in vergelijking met de schade die we met uitstoot aanrichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De elektrische auto is alleen maar lokaal en in het directe gebruik milieu vriendelijk. (minder milieu belastend)
Het grootste probleem zijn nl. de accu's. Neem als voorbeeld de Toyota Prius, Alleen al om het accu pakket te maken is zo veel energie nodig dat je daar vier jaar een gewone brandstof auto op kan laten rijden (kleine auto, gemiddeld gebruik) Daar komt bij de energie die nodig is om de accu's op te laden en dan nog het recyclen van de accu's nadat ze hun dienst hebben bewezen. Dus rechts onder de streep zijn deze elektrische auto's niet zo energie zuinig als wordt verteld.
Maar lokaal zorgen ze wel voor minder schadelijke uitstoot en ook is het afvangen van schadelijke stoffen in een energie centrale makkelijker te doen dan op iedere auto individueel.
De techniek gaat echter wel met sprongen vooruit, de industrie is al bezig met accu's die in 10 minuten op geladen kunnen worden en ook het vermogen gaat aanzienlijk omhoog en dat geeft weer een grote actie radius. Ook de zgn wissel accu's zijn een optie. Bij de pomp lege accu eruit en volle erin zo 3 minuten werk, alleen zal iedere fabrikant eenzelfde type accu moeten gaan gebruiken.

Groeten Edwyn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze vraag is geen eenduidig antwoord.
De ene diesel rijdt 1 op 12, de ander 1 op 30.

Bij electrisch rijden zul je net zulke verschillen vinden.
Zeer zuinig zijn bv de solar wagens. 25 oktober start weer de volgende solarrace.
Deze wagens kunnen met een ca 6Kw motor 140 halen.

Wat je nu echter op de markt kunt kopen aan electrische auto's zijn mi. een milieu onvriendelijke auto's.
Er wordt daarbij geen gebruik gemaakt van optimale techniek, de vergelijkingen met de huidige generatie brandstofmotoren is derhalve irrelevant, die zijn wel zo optimaal mogelijk.
Als ik uitga van het technisch haalbare dan zal de elektrische auto inderdaad zuiniger zijn als de gebruikelijke diesels. Ook als je in die auto met een diesel generator de stroom opwekt., Want een generator en electro motoren halen ieder tot 98% rendement...zie de solar wagens...daarmee heb ik een veel lager energie verlies (ca 4% tussen krukas en wielen) als bij gebruik van versnellingsbak, koppelingen, aandrijfassen etc. (tot 40% verlies aan wrijvingen).
Als accu kun je ,zeker voor opslag remenergie, gebruik maken van verliesvrije nanocondensatoren. (zie bron vermelding). Het opladen in 1 minuut zoals wel gemeld wordt over deze condensatoren kan je bij een auto wel vergeten. De draden zouden subiet smelten. Echter, 7 uur heb je er niet voor nodig als je laadstation tenminste niet beperkt is tot 1 groepje 16 A thuis.

Wat ik geschets heb gaat uiteraard niet over de namaak hybride, de prius 1. Die heeft nl. nog steeds al die inwendige wrijvings verliezen tussen motor en wielen vanwege de dubbele aandrijflijn.